فروشگاه دست دوز

خرید گوشی موبایل ,کفش ورزشی, ساعت مچی , مد و پوشاک , دانلود نمونه مبانی نظری,پیشینه تحقیق,پاورپوینت, دانلود پرسشنامه ,فصل دوم پایان نامه,کارشناسی ارشد, تحقیق آماده, دانلود طرح توجیهی, مقاله

فروشگاه دست دوز

خرید گوشی موبایل ,کفش ورزشی, ساعت مچی , مد و پوشاک , دانلود نمونه مبانی نظری,پیشینه تحقیق,پاورپوینت, دانلود پرسشنامه ,فصل دوم پایان نامه,کارشناسی ارشد, تحقیق آماده, دانلود طرح توجیهی, مقاله

مبانی نظری وپیشینه تحقیق ملاک همسر گزینی برای زندگی مشترک

مبانی نظری وپیشینه تحقیق ملاک همسر گزینی برای زندگی مشترک
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل docx
حجم فایل 43 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 36
مبانی نظری وپیشینه تحقیق ملاک همسر گزینی برای زندگی مشترک

فروشنده فایل

کد کاربری 4674

مبانی نظری وپیشینه تحقیق ملاک همسر گزینی برای زندگی مشترک

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::

2ـ6ـ تاریخچه ازدواج:

طبق تحقیقات مردم شناسان، ازدواجها به صورت ها و اشکال مختلف معتبر و نافذ می شود که از جمله شایع ترین آنها قرارداد، مبادله کالا، حقوق مساوی در مورد یک زن دیگر، ازدواج مقدس و برقرار کردن خانه مشترک می باشد. تاریخچه ازدواج و طلاق در دنیای غرب از زمانهای قدیم تا عصر حاضر متاثر از دو جریان می باشد اول: آزادی نسبی زنان از سلطه بی چون و چرای پدران وشوهران و دوم: اهمیت یافتن ابعاد و اهمیت روانی ازدواج در مقایسه با کاهش ابعاد اجتماعی خانواده در میان یهودیان قدیم ازدواج یک وظیفه مذهبی است. به تصریح تالمود «هر انسانی که ازدواج نکند نفرین شده و مطرود خداوند است.» گرچه دلایل و موجبات اختصاصی طلاق در هر دوره خاص بین یهود متفاوت بوده ولی در هر دوره مرد می توانسته هر وقت اراده کند زن خود را طلاق دهد. حقوق زن برای طلاق بسیار محدود و برحسب دوره های تاریخی قدیم یهود متفاوت بوده است. یونانیان باستان ازدواج را هم یک مسوولیت مدنی و هم یک وظیفه دینی می دانسته اند. ازدواج بوسیله قرارداد بین خانواده انجام می شد و شوهر و پدر حاکمیت مطلق بر زن و فرزندان خود داشته اند. اگرچه این حق با گذشت زمانی رو به کاهش رفته است. هم زن و هم شوهر می توانسته طلاق بگیرند. ولی طلاق برای مرد خیلی سهلتر از طلاق برای زن انجام می شد. رومی های قدیم که ترکیبی از قبایل متعدد بودند برای خواص و عوام، تشریفات جداگانه ای در مورد ازدواج داشته اند و شکلهای مختلفی از ازدواج بین خواص مرسوم بود. گرچه طلاق در هر نوع از ازدواج فرق می کرد ولی به هر حال وجود داشت، و بارضایت هر دو طرف یا در صورت درخواست یک طرف قابل انجام بود. (معنوی و فدایی 1362 نقل از جعفری)

مسیحیت تاثیر شگرفی در امر ازدواج و طلاق بوجود آورده است. «سن پل» از حواریون حضرت مسیح طرز تفکر مسیحی را راجع به ازدواج بیان نمود:

«بهتر است ازدواج کنی تا اینکه در آتش بسوزی» آگوستین در قرن چهارم میلادی به این رویه و طرز تفکر شکل داد و قوام بخشید. وی تصریح نمود که ازدواج سنتی مقدس و غیرقابل برگشت است؛ و طلاق در این امر مقدس جایز نیست. در ممالک شرقی نیز نهادهای ازدواج و طلاق که بیانگر سلطه بی چون و چرای پدران و شوهران بر دختران و زنان خود بود با فتوحات آیین اسلام تغییرات کلی و مهمی پیدا کرد. قوانین حاکم بر ازدواج و طلاق در ممالک اسلامی به طور عمده بر اساس شریعت اسلامی است که منشا آن را قرآن، احادیث و اجتهاد علما تشکیل می دهد. چارچوب این قوانین، عبارت صریح کتاب مقدس، قرآن می باشد. که وظیفه مرد را حمایت از زن و وظیفه زن را در قبال شوهر اطاعت و صمیمیت قرار می دهد. به طور کلی امروز در اکثر ممالک کاتولیک و ارتودکسی دنیا که حدود یک میلیارد نفر از جمعیت جهان را تشکیل می دهد، ازدواج جنبه مقدس و الهی خود را حفظ کرده و برگشت ناپذیر است. در بعضی ممالک کاتولیک مانند فرانسه که قوانین جهت طلاق وجود دارد. این قوانین بسیار سخت بوده و به سادگی اجازه طلاق نمی دهند (همان منبع)

2ـ7ـ تعریف ازدواج :

ازدواج، عملی است که، پیوند دو جنس مخالف را بر پایه روابط پایای جنسی موجب می شود، بنابراین، رابطه دو فرد از یک جنس چه به صورت موقت و چه دائم ازدواج خوانده نمی شود. از سوی دیگر، در تعریف ازدواج روابط جسمانی بین دو انسان از دو جنس مخالف بخودی خود کافی بنظر نمی رسد، چه ازدواج مستلزم انعقاد قراردادی اجتماعی است که مشروعیت روابط جسمانی را موجب گردد. (ساروخانی 1370)

ازدواج، یعنی جفت و همسر گرفتن، در حقیقت، قرارداد رسمی برای برقراری ارتباط جنسی بین یک مرد و یک زن به طور مشروع و قانونی، بطور کلی ارتباط جنسی مرد و زن به دو صورت است: یکی آنکه، در دایره قانونی (که ازدواج نامیده می شود) و اولین شرط برای بقاء موجودات است. و دیگری خارج از محیط قانون، (ارتباط خارج از قانون یا به صورت معامله دریافت مزد انجام می شود که عمل آن مزموم است و روسپی نامیده می شود و یا بدون دریافت مزد که عمل منافی عفت تلقی می شود) انجام می گیرد. (حجازی، قدسیه 1358 نقل از جعفری )

ازدواج در اغلب اجتماعات از نظر قانونی به عنوان اتحاد و همبستگی بین دو نفر از جنس مخالف تعریف می شود، که هدف آن برآوردن نیازهای جنسی دو طرف و نیز حمایت از فرزندانی است که، در نتیجه آن حاصل می شود. (معنوی وفدایی 1362 نقل از جعفری)

2ـ8ـ فلسفه ازدواج:

ممکن است بعضی از افراد که عمق فلسفه ازدواج و تشکیل زندگی را درک نکرده اند، بگویند: «ما شهوت جنسی مان را از راههای گوناگون دیگر غیر از ازدواج، رفع می کنیم و این میل و خواهش را با وسایل دیگر ارضاء می نماییم. دیگر چه نیازی به پذیرفتن مسئوولیت ازدواج است؟!»

در پاسخ به این عقیده و سوال باید گفت: محصول و ره آورد ازدواج فقط دفع شهوت جنس و ارضاء این غریزه نیست، این یکی از فایده های ازدواج است و فضیلت و ارزش و اهمیت فلسفه و ره آورد ازدواج و تشکیل خانواده، علاوه بر ارضاء غریزه جنسی، تعهد و تکامل رشد و شخصیت و آرامش خاطر، فوائد ارزنده دیگری است که، برای انسان به ارمغان می آورد. متعهد شدن در برابر همسر و خانواده ، برای انسان بزرگواری و احساس مسئولیت اجتماعی بوجود می آورد و بسیاری از لیاقتها و استعدادهای نهفته درونی او را بارور و بالنده می کند. (مظاهری 1374)

فلسفه ازدواج را در اموری می توان مشاهده کرد که، صبغه اجتماعی دارند، قرآن به مساله سکون نفس، آرامش خاطر و ارضاء روحیه یارگزینی و همسر خواهی توجه داده، می فرماید: «از نشانه های رحمت الهی نسبت به شما این است که از جنس خودتان همسری برای شما آفرید تا در سایه عشق و محبت او آرامش خاطر و سکون نفس بدست آورید.» (روم آیه 21)

نکات دیگری نیز در سوره مبارکه بقره آیه 187 و سوره مبارکه الزمر آیه 6 به آن اشاره شده است .

1) همسر موجب آرامش درون است .

2) همسرگزینی باید بادقت خاص صورت پذیرد زیرا کسی می تواند مایه آرامش خاطر باشد که همسر واقعی باشد نه همسر نما .

3) همسری می تواند همسری واقعی بوده و نقش اساسی را در زندگی ایفا کند که در قدم اول با آرامش آفرین برتر در ارتباط باشد که آرامش آفرین واقعی خداست. و او موجب پیدایش این خواسته گرانبها در دلهاست:

الا بذکرا... تطمئن القلوب (سوره رعد آیه 32)

4) تنها دارا بودن ایمان، در آرامش آفرینی کافی نیست، بلکه همسر باید با آدمی احساس یکرنگی درونی، احساس الفت و مانوسیت باطنی کند. بنابراین همسری را می توان واقعی خواند که محبت و صمیمیت و دوستی نیز در کانون دل او موج زند.

5) همسر را خدا آفریده، پس در انتخاب و دستیابی بدان باید معیارهای اساسی مورد نظر نظام الهی را منظور داشت و باید در رهنمودهای قرآن و سیره خلیفه گان او دقت کرد.(شفیعی مازندرانی 1377)

2ـ9ـ هدفها و انگیزه های ازدواج و تشکیل خانواده:

در اسلام، ازدواج امر آگاهانه، تعهد آفرین، شرعی و الهی ودر نتیجه هدفدار است برخلاف غرب، که ازدواج در آن برای ارضای غریزه، پاسخ به برق عشق، نجات از تنهایی و ... صورت می گیرد، اهداف تشکیل خانواده در اسلام بسی فراتر از اهداف حیوانی و خلاصه شدن آن در اقناع غریزی است. و در آن علاوه بر جنبه فوق اهداف دیگر نیز تعقیب می شود: (قائمی 1377)



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.